Vi forbedrer oljevernberedskapen gjennom stadig teknologiutvikling. NOFO disponerer over omfattende oljevernressurser for å redusere miljøskade ved eventuelle oljeutslipp fra petroleumsvirksomheten. I tillegg hever vi kunnskaps- og kompetansenivået innenfor kyst- og strandsoneberedskap og vi styrke lokal miljøinnsats og oljevern gjennom aktivt samarbeid med interkommunale utvalg mot akutt forurensing.
Vårt ansvar
Vi har utarbeidet og vedtatt etiske retningslinjer som danner grunnlag for en god kultur i virksomheten med høye etiske standarder for opptreden. Retningslinjene bygger opp om våre kjerneverdier om at vi er åpne, ansvarlig og løsningsorientert, og skal sikre kontinuerlig bedring av resultater på økonomi, miljø og samfunn. Retningslinjene definerer blant annet NOFOs forventninger til høy redelighet og forretningsmoral knyttet til menneskerettigheter, anti-korrupsjon, habilitet og miljø.
NOFO er opptatt av å sikre respekt for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold, både i egen virksomhet, i vår leverandørkjede og hos våre forretningspartnere. Vi etterstreber at virksomheten opptrer fullt ut med internasjonale anerkjente menneskerettigheter som blant annet følger av FNs konvensjon om økonomiske, sosiale og kulturelle rettigheter fra 1966, FNs konvensjon om sivile og politiske rettigheter fra 1966 og ILOs kjernekonvensjoner om grunnleggende rettigheter og prinsipper i arbeidslivet.
Vi er forpliktet etter åpenhetsloven (2021) til å foreta aktsomhetsvurderinger, svare ut spørsmål fra interessenter og publisere en redegjørelse. Lovens forpliktelser er forankret i vårt styre, følges opp aktivt administrativt og er implementert i våre interne systemer. Våre etiske retningslinjer regulerer også ansattes oppfølging med åpenhetsloven.
Forventninger til våre leverandører og forretningspartnere
Vi har klare forventninger til våre leverandører og våre forretningspartnere. Vi har etablert rutiner for at våre forretningsforbindelser etterlever prinsippene nedfelt i våre retningslinjer for ansvarlig forretningsførsel. Vi forventer at våre leverandører har en streng norm for anti-korrupsjon, og overholder den til enhver tid gjeldende sanksjons- og eksportkontroll-lovgivning. Videre forventer vi at våre leverandører følger miljøkrav oppstilt i nasjonal lovgivning og ivaretar miljømål fastsatt i internasjonale avtaler.
NOFO krever videre at alle leverandører utfører sin virksomhet i tråd med de internasjonalt anerkjente menneskerettigheter og arbeidstakerrettigheter. Det kreves videre at leverandørene utfører aktsomhetsvurderinger, og iverksetter egnede tiltak for negativ innvirkning. Vi kan kreve informasjon fra leverandørene og vi har også anledning til å foreta stedlige tilsyn og revisjoner for å sikre etterlevelse. NOFO forventer at leverandørene etablerer systemer for varsling.
Vårt arbeid og metode
Vi foretar kontinuerlige og grundige aktsomhetsvurderinger, der vi kartlegger og vurderer faktiske og negative konsekvenser som vår virksomhet enten har forårsaket eller bidratt til, eller som er direkte knyttet til våre tjenester gjennom leverandørkjeder eller forretningspartnere.
Rammeverket for aktsomhetsvurderingene er basert på OECDs retningslinjer for flernasjonale selskaper og OECDs modell for aktsomhetsvurderinger for ansvarlig næringsliv. Dette innebærer at undersøkelsene er basert på en risikobasert tilnærming, der vi jobber systematisk og effektivt for å avdekke hvilke deler av vår forretningsvirksomhet som er forbundet med høyest risiko for negativ innvirkning. Vi iverksetter nærmere undersøkelser der risikoen til enhver tid vurderes som størst.
NOFO har egnede rutiner og prosedyrer for kvalifisering, klassifisering og oppfølging av leverandører. Det er ulike stillinger og grupper internt i NOFO som følger opp avhengig av hvilke forhold som krever nærmere vurdering.
Dersom det avdekkes brudd eller risiko for brudd på grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold, skal det iverksettes egnede tiltak for å stanse, forebygge eller begrense negative konsekvenser basert på virksomhetens tilknytning, prioriteringer og vurderinger. I dialog med leverandøren vil vi forsøke å forbedre forholdene, og i ytterste konsekvens kan leverandøren suspenderes på midlertidig eller permanent basis. Vi vil foreta løpende vurderinger, kontroll og rapportering av vårt arbeid og eventuelle tiltak som er iverksatt.
I NOFO er helse, miljø og sikkerhet (HMS) høyt prioritert. Vi forventer også at våre leverandører og forretningspartnere overholder relevante HMS-krav for deres virksomheter. Vårt HMS-arbeid skal sikre at de ansatte får tilstrekkelig informasjon og opplæring til at de føler seg trygge og godt ivaretatt på arbeidsplassen og at virksomheten har gode rutiner for å unngå skade eller sykdom.
Vi har gjennom våre etiske retningslinjer tilrettelagt for varsling om interne kritikkverdige forhold. Dette kan for eksempel være opplevelser eller observasjoner som ikke er i tråd med våre interne retningslinjer og instrukser. Varsling om kritikkverdige forhold kan også skje anonymt, og ledelsen har ansvaret for at alle henvendelser blir håndtert adekvat.
Vi vurderer fortløpende om våre retningslinjer skal revideres, dersom våre aktsomhetsvurderinger viser at dette er nødvendig. Retningslinjer for ansvarlig forretningsførsel er i henhold til medlemmenes forventinger av NOFO og er godkjent av administrerende direktør Rune Martinsen